Verkeer

De grote hoeveelheid verkeer dat gebruik maakt van de Soestdijkseweg Zuid en de Groenekanseweg zijn al langere tijd een zorg voor de bewoners van de huizen aan die wegen.

Verkeer in relatie tot gezondheid en veiligheid

De zorgen hebben betrekking op de gezondheid en veiligheid. De volgende punten spelen daarbij een rol:

  • Soestdijkseweg (SDW) en Groenekanseweg (GKW) zijn aangewezen als Gebiedsontsluitingsweg; de maximale capaciteit hiervan is 15.000 voertuigen per etmaal (bron VCP)
  • Uit een telling van maart 2018 blijkt dat op de SDW het maximum wordt genaderd (14.413 per etmaal). In de Structuurvisie Gemeente De Bilt 2030 wordt de SDW genoemd als mobiliteitsknelpunt, de leefbaarheid rondom de SDW wordt daarin een belangrijk aandachtspunt genoemd.
  • Voor de GKW geldt een maximum van 10.000; dit werd blijkens een telling in 2018 al overschreden (14.853 per etmaal).
  • Uit het SWECO rapport van april 2018 blijkt dat de doorstroming van het verkeer, ook zonder ontwikkeling van de Schapenweide, en na het nemen van de resterende mogelijke maatregelen, in 2030 niet aan de vereiste criteria van doorstroming voldoet. Het SWECO rapport richt zich overigens alleen op de doorstroming in de spits en niet op de toename van de verkeersbewegingen door de ontwikkeling van de Schapenweide.
  • Door de ontwikkeling van de Schapenweide zal het aantal vervoersbewegingen per etmaal naar verwachting met 1500 tot 2500 toenemen.
  • Het Schone Lucht Akkoord van januari 2020 is getekend door de Provincie Utrecht, niet door de gemeente De Bilt. In dit akkoord wordt een verbetering van de luchtkwaliteit en gezondheidswinst nagestreefd waarbij wordt toegewerkt naar de WHO- advieswaarden voor stikstofdioxide en fijnstof in 2030.
  • De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft advieswaarden gesteld voor luchtkwaliteit en geluid, omdat is aangetoond is dat blootstelling aan concentraties luchtverontreiniging en geluidsniveaus boven die advieswaarden kan leiden tot negatieve gezondheidseffecten. Blootstelling boven die waarden kan onder meer leiden tot slaapverstoring, stress, verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziekten, longaandoeningen en hersenschade. 
  • Uit Atlas Leefomgeving blijkt dat in de huidige situatie de geluidsbelasting vanwege wegverkeer op de woningen langs de GKW en SDW tussen de 55 en 65 dB (indicatie: matig tot slecht) bedraagt. Daarmee wordt zowel de wettelijke voorkeursgrenswaarde voor wegverkeersgeluid (48 dB) als de WHO advieswaarde (53 dB) ruimschoots overschreden. 
  • Uit Atlas Leefomgeving blijkt dat in de huidige situatie de concentratie voor stikstofdioxide (NO2) en fijnstof PM10 langs de GKW en SDW tussen de 20 en 25 mg/m3 en voor fijnstof PM2,5 meer dan 10 mg/m3 bedraagt. Daarmee wordt weliswaar voldaan aan de wettelijke normen (NO2 maximaal 40 mg/m3, PM10 maximaal 40 mg/m3 en PM2,5 maximaal 20 mg/m3), maar niet aan de WHO advieswaarden voor PM10 (maximaal 20 mg/m3) en PM2,5 (maximaal 10 mg/m3).
  • In de huidige situatie is sprake van slechte oversteekbaarheid van GKW en SDW voor fietsers en voetgangers, dit leidt tot verkeersonveilige situaties. Ook kunnen bewoners van GKW als gevolg van de hoge verkeersintensiteit met moeite de parkeerplaatsen op eigen terrein verlaten. Een verkeerstoename als gevolg van de ontwikkeling van de Schapenweide vergroot dit probleem. Uit het Verkeerscirculatieplan (p.21-22) blijkt dat het toevoegen van extra aansluitingen op de GKW voor autoverkeer in het kader van ontwikkeling van de Schapenweide vanuit oogpunt van verkeersveiligheid onverantwoord is. 

Het standpunt van Schapenweide Groen!

In verband met het bovenstaande zijn wij van mening dat de huidige problemen als gevolg van de grote hoeveelheid verkeer eerst opgelost moeten worden voordat de Schapenweide kan worden ontwikkeld. Het huidige GVVP (Gemeentelijke Verkeers- en Vervoerplan) loopt tot 2020, de oplevering van een nieuw plan is uitgesteld. In het nieuwe GVVP moet voor de huidige problemen een oplossing worden gevonden, dat is voorwaarde om de Schapenweide te kunnen ontwikkelen. De toename van verkeer die dat met zich meebrengt moet daarin dan worden meegenomen.

In de huidige situatie is langs de GKW en SDW al sprake van negatieve gezondheidseffecten als gevolg van wegverkeer. Door ontwikkeling van de Schapenweide zal het verkeer aanzienlijk toenemen, en daarmee ook de blootstelling aan concentraties luchtverontreiniging en de geluidsniveaus. De gevolgen voor leefbaarheid, veiligheid en gezondheid zijn enorm. Zonder het treffen van structurele maatregelen zullen deze negatieve gezondheidseffecten als gevolg van ontwikkeling van de Schapenweide alleen maar toenemen. Dat is voor ons onacceptabel.